În cea de-a doua săptămână a taberelor „Licăr de Lumină”, găzduite de Centrul Social – Pastoral Sfânta Cruce – Mănăstirea Caraiman, alți 75 de copii înscriși în proiectul Alege Școala, din Iași, Constanța și Teleorman, s-au lăsat conduși într-o călătorie de descoperire a propriilor talente.

Sub îndrumarea echipei de specialiși din tabără, copiii au găsit la Mănăstirea Caraiman un spațiu în care s-au putut simți în siguranță, au fost încurajați să se exprime și să exploreze noi dimensiuni ale personalității și creativității lor înăscute. Pentru că, așa cum spunea Pablo Picasso, „Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână artist și după ce crește.”

În 1949, într-un discurs memorabil în cadrul Asociației Psihologice Americane, psihologul J.P. Guilford susținea că, din nefericire, conceptele convenționale asociate abilităților intelectuale erau mult prea concentrate asupra unor elemente precum: viteza, acuratețea, corectitudinea, logica și alte proprietăți similare. Deși le considera și pe acestea importante, în viziunea lui Guilford acestea nu ar trebui lăsate să domine, în detrimentul unor elemente precum deschiderea spre nou, generarea unor răspunsuri sau soluții alternative, căutarea de noi posibilități și altele asemenea. Acestea sunt, desigur, elemente ale ceea ce numim “creativitate”.

Așadar, am putea susține că, oricât de importante ar fi rezultatele școlare traduse în notele din catalog sau clasamentele unor competiții școlare, acestea nu reflectă în mod complet bogăția ce se ascunde în interiorul fiecărui copil. Provocarea noastră, a adulților, rămâne aceea de a o aduce la lumină.

Într-o altă definiție, de data aceasta aparținând unui alt specialist al domeniului – Anthony Weston – creativitatea este „abilitatea de a vedea o provocare sau o problemă într-o nouă lumină și de a găsi, astfel, soluții care până atunci nu erau evidente. Oamenii creativi sunt critici: ei nu se opresc la ceea ce este ‹‹dat›› și (așa-zis) ‹‹evident››. Ei sunt creativi: fac un obicei din a gândi într-un mod mai deschis și flexibil și anticipează. Ei sunt inventivi: își propun să inventeze lucruri și modalități noi de gândire.(…) Creativitatea poate necesita un anumit grad de ludic.”

Nu întâmplător, așadar, explorarea creativității prin joc, lucru în echipă sau alternarea momentelor de concentrare mentală cu cele de relaxare prin mișcare și jocuri sportive sunt câteva dintre modalitățile prin care tabăra „Licăr de Lumină” caută să stimuleze în mod direct creativitatea copiilor și, indirect, să producă și o schimbare interioară care să se cristalizeze apoi, în timp.

Și, dacă ținem cont de concluziile copiilor, aceste obiectivele nu au rămas neatinse:

“Eu în această săptămână am simțit o schimbare foarte mare am aflat lucruri pe care nu le știam despre mine.”

 

“A fost o experiență frumoasă care m-a ajutat să am mai multă răbdare și să-i respect pe cei din jurul meu indiferent de aspect. Chiar dacă la început mi s-a părut un regim de armată, după am înțeles că toate aceste lucruri contribuie la clădirea unui viitor cât mai frumos și măreț pentru noi.”

“A fost o experiență plăcuta, am avut ce învăța din acestă tabără. Am învățat să lupt și să nu dau niciodată înapoi. A trecut foarte repede săptămâna deoarece a fost tare frumos. Imi doresc să vin și la anul. ”

“Impresia mea a fost una pozitivă având în vedere că eu sunt negativistă. Această experiență a fost una de vis. O să țin cont de tot ce mi-a spus fiecare dintre domnii profesori!”

 

Leave Comment